Author photoAdrian Gubčo 16.11.2018 13:00

Druhá etapa petržalskej električky má územné rozhodnutie

Jeden z kľúčových projektov verejnej dopravy v Bratislave sa priblížil k realizácii – druhá etapa Nosného systému MHD, resp. pokračovanie Petržalskej radiály, má územné rozhodnutie. Nasledovať bude proces získavania stavebného povolenia a súťaže na zhotoviteľa. O novinke informoval portál iMHD.sk aj TrendReality.

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Zdroj: Bratislava - Hlavné mesto SR

Územným rozhodnutím sa definitívne zadefinovali špecifikácie a parametre trate, ktorá spojí severnú časť Petržalky, kam je aktuálne električka dovedená, s Janíkovým dvorom. Celková dĺžka úseku je približne 4,2 kilometra, vybudovaných bude sedem zastávok, jedna (Jungmannova) sa zruší, resp. bude slúžiť ako občasná. Trať by mala byť vedená v celom úseku úrovňovo, jediným mimoúrovňovým krížením bude podjazd pod Panónskou cestou, kde zanikne pôvodný objekt súvisiaci s výstavbou metra.

Električková trať bude stavaná na prevádzkovú rýchlosť 60 kilometrov za hodinu (hoci predpis DPB umožňuje rýchlosť len 50 km/h) a vytvorí veľmi rýchle spojenie južného okraja Petržalky, kde vzniká masívny development v podobne projektu Slnečnice, s centrom mesta. Popri električkovej trati má byť vedená aj cyklotrasa so šírkou štyri metre, čo z nej urobí prvú skutočnú cyklodiaľnicu v Bratislave, čím Petržalka (alebo jej podstatná časť) získa špičkové spojenie do centrálnych častí mesta. Relatívne jednoduché by mali byť aj prestupy medzi autobusmi a električkou, zastávka Farského bude riešená ako zlúčená.

Dokumentácia prešla pomerne intenzívnym pripomienkovaním, vo finálne teda pôjde, na bratislavské pomery, o solídny projekt, ktorý by mal do Petržalky dobre zapadnúť. Mesto akceptovalo pripomienku, podľa ktorej majú vzniknúť pozdĺž trate stromoradia, samotná trať bude v medzizastávkových úsekoch zazelenená. Vďaka úrovňovému vedeniu trate sa zvýšil potenciál vzniku atraktívnych uzlových verejných priestranstiev v mieste zastávok.

 

Vedenie trate v Petržalke. Zdroj: iMHD.sk

 

Jedným z nedostatkov projektu je však vypustenie veľkej prestupnej zastávky na Lietavskej ulici, pravdepodobne z dôvodu finančnej náročnosti, keďže súčasťou zlúčenia zastávok električiek a autobusov by bola aj výstavba veľkej kruhovej križovatky. V konečnej verzii projektu sa od tejto varianty upustilo.

Nateraz je veľmi predčasné predvídať, kedy sa výstavba skutočne spustí. V prípade veľmi hladkej projektovej prípravy, ako aj hladkého priebehu súťaže na zhotoviteľa, by sa práce teoreticky mohli začať už v druhej polovici roka 2020. Hraničným termínom dokončenia je však koniec roka 2023, dokedy treba vyčerpať prostriedky zo zdroja financií – teda z fondov Európskej únie. Odhadovaná cena výstavby je zhruba 70 miliónov eur.

Dokončenie petržalskej električky bude výrazným impulzom pre zvýšenie kvality života v počtom obyvateľov najväčšej mestskej časti Bratislavy. Pre podstatnú časť miestnej populácie bude v pešej dostupnosti rýchly, ekologický a pohodlný spôsob dopravy do centra mesta. Okrem toho, dokončenie trate zvýši aj rozvojový potenciál Petržalky a odblokuje okolité pozemky, pre ktoré platí stavebná uzávera.

Najvýznamnejší projekt, ktorý sa v dotyku novej trate pripravuje, je zástavba medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde sa v blízkej dobe plánuje odhaliť podoba nového centra Petržalky so zástavbou mestského charakteru a plnou občianskou vybavenosťou a verejnými priestranstvami. Trať bude prechádzať priamo stredom tohto developmentu a vytvorí základ moderného a atraktívneho bulváru.

Rýchlo sa tak ukáže pozitívny vplyv kvalitného systému verejnej dopravy, ktorá je katalyzátorom rozvoja v každom meste. Do veľkej miery sa vďaka tejto trati Petržalka konečne stane plnohodnotnou mestskou štvrťou, akou mala byť už dávno.

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube