Jeden z kľúčových projektov verejnej dopravy v Bratislave sa priblížil k realizácii – druhá etapa Nosného systému MHD, resp. pokračovanie Petržalskej radiály, má územné rozhodnutie. Nasledovať bude proces získavania stavebného povolenia a súťaže na zhotoviteľa. O novinke informoval portál iMHD.sk aj TrendReality.
Územným rozhodnutím sa definitívne zadefinovali špecifikácie a parametre trate, ktorá spojí severnú časť Petržalky, kam je aktuálne električka dovedená, s Janíkovým dvorom. Celková dĺžka úseku je približne 4,2 kilometra, vybudovaných bude sedem zastávok, jedna (Jungmannova) sa zruší, resp. bude slúžiť ako občasná. Trať by mala byť vedená v celom úseku úrovňovo, jediným mimoúrovňovým krížením bude podjazd pod Panónskou cestou, kde zanikne pôvodný objekt súvisiaci s výstavbou metra.
Električková trať bude stavaná na prevádzkovú rýchlosť 60 kilometrov za hodinu (hoci predpis DPB umožňuje rýchlosť len 50 km/h) a vytvorí veľmi rýchle spojenie južného okraja Petržalky, kde vzniká masívny development v podobne projektu Slnečnice, s centrom mesta. Popri električkovej trati má byť vedená aj cyklotrasa so šírkou štyri metre, čo z nej urobí prvú skutočnú cyklodiaľnicu v Bratislave, čím Petržalka (alebo jej podstatná časť) získa špičkové spojenie do centrálnych častí mesta. Relatívne jednoduché by mali byť aj prestupy medzi autobusmi a električkou, zastávka Farského bude riešená ako zlúčená.
Dokumentácia prešla pomerne intenzívnym pripomienkovaním, vo finálne teda pôjde, na bratislavské pomery, o solídny projekt, ktorý by mal do Petržalky dobre zapadnúť. Mesto akceptovalo pripomienku, podľa ktorej majú vzniknúť pozdĺž trate stromoradia, samotná trať bude v medzizastávkových úsekoch zazelenená. Vďaka úrovňovému vedeniu trate sa zvýšil potenciál vzniku atraktívnych uzlových verejných priestranstiev v mieste zastávok.
Jedným z nedostatkov projektu je však vypustenie veľkej prestupnej zastávky na Lietavskej ulici, pravdepodobne z dôvodu finančnej náročnosti, keďže súčasťou zlúčenia zastávok električiek a autobusov by bola aj výstavba veľkej kruhovej križovatky. V konečnej verzii projektu sa od tejto varianty upustilo.
Nateraz je veľmi predčasné predvídať, kedy sa výstavba skutočne spustí. V prípade veľmi hladkej projektovej prípravy, ako aj hladkého priebehu súťaže na zhotoviteľa, by sa práce teoreticky mohli začať už v druhej polovici roka 2020. Hraničným termínom dokončenia je však koniec roka 2023, dokedy treba vyčerpať prostriedky zo zdroja financií – teda z fondov Európskej únie. Odhadovaná cena výstavby je zhruba 70 miliónov eur.
Dokončenie petržalskej električky bude výrazným impulzom pre zvýšenie kvality života v počtom obyvateľov najväčšej mestskej časti Bratislavy. Pre podstatnú časť miestnej populácie bude v pešej dostupnosti rýchly, ekologický a pohodlný spôsob dopravy do centra mesta. Okrem toho, dokončenie trate zvýši aj rozvojový potenciál Petržalky a odblokuje okolité pozemky, pre ktoré platí stavebná uzávera.
Najvýznamnejší projekt, ktorý sa v dotyku novej trate pripravuje, je zástavba medzi Rusovskou cestou a Romanovou, kde sa v blízkej dobe plánuje odhaliť podoba nového centra Petržalky so zástavbou mestského charakteru a plnou občianskou vybavenosťou a verejnými priestranstvami. Trať bude prechádzať priamo stredom tohto developmentu a vytvorí základ moderného a atraktívneho bulváru.
Rýchlo sa tak ukáže pozitívny vplyv kvalitného systému verejnej dopravy, ktorá je katalyzátorom rozvoja v každom meste. Do veľkej miery sa vďaka tejto trati Petržalka konečne stane plnohodnotnou mestskou štvrťou, akou mala byť už dávno.
Sledujte YIM.BA na Instagrame.
Sledujte YIM.BA na YouTube.
Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia
Pozrieť viac
Komentáre