Author photoAdrian Gubčo 11.02.2022 17:24

Posledná časť bratislavskej R7 bude v sobotu otvorená

Už v priebehu zajtrajšieho dňa by mala byť otvorená posledná časť bratislavského úseku rýchlostnej cesty R7. Sprístupnené bude prepojenie Slovnaftskej a Prístavnej ulice, ktoré bude zároveň otvorené aj pre verejnú dopravu. S výnimkou neslávne známej križovatky diaľnic D1 a D4 tak bude v podstate dokončený celý aktuálny projekt D4R7, teda prvá časť Nultého okruhu Bratislavy.

Predĺžená Prístavná ul. so zastávkou Alejová krátko pred sprevádzkovaním. Zdroj: Tragáčik / iMHD.sk

Predĺžená Prístavná ul. so zastávkou Alejová krátko pred sprevádzkovaním. Zdroj: Tragáčik / iMHD.sk

Dobrú správu ohlásil v podobe nenápadného oznamu Dopravný podnik Bratislavy, keď upozornil, že od soboty 12. februára bude obnovená prevádzka verejnej dopravy na obnovenom vstupe do Prístavnej ulice. Autobusy na linke L87 budú mať priame spojenie zo Slovnaftskej ulice a prostredníctvom dvojice nových kruhových objazdov sa jednoduchšie dostanú na pôvodnú trasu spred vzniku rýchlostnej cesty R7. Autobusy MHD budú využívať novú zastávku (Alejová) a v plnom profile bude otvorený kruhový objazd na Slovnaftskej.

Okrem zrýchlenia verejnej dopravy prinesie otvorenie tejto cesty motoristom nové spojenie do centra Bratislavy. Doteraz bola všetka doprava z rýchlostnej cesty vyvedená na Bajkalskú, po zajtrajšku si však budú môcť vybrať aj alternatívnu trasu v podobe Prístavnej. To by mohlo pomôcť odľahčiť už aj tak zaťaženú Bajkalskú, rovnako ako lepšie využiť málo frekventovanú Prístavnú ulicu. Citeľne to ale zasiahne križovatku Prístavnej s Landererovou a Košickou, ako aj tieto ulice. Pôjde totiž o najrýchlejšiu spojnicu rozvíjajúceho sa downtownu s juhovýchodnými časťami Bratislavy aj jej zázemím.

V podstate ukončená tak bude realizácia bratislavskej časti rýchlostnej cesty R7. Stavba je tvorená 6,3 kilometrami ciest, 15 mostami a troma križovatkami. V kombinácii s nadväzujúcim úsekom R7 medzi križovatkou Bratislava – Juh a Holicami vznikol obchvat rozvíjajúcich sa suburbánnych obcí, v ktorých bola dopravná situácia v posledných rokoch už neúnosná. Odľahčila sa tým aj situácia v mestských častiach Podunajské Biskupice a Ružinov, ktoré boli vystavené dopravnému tlaku najmä počas ranných a večerných špičiek. V súčasnosti je doprava na predtým využívanej Gagarinovej, Popradskej alebo Ulici Svornosti, omnoho hladšia.

Význam Prístavnej po zajtrajšku výrazne narastie. Ulica sa stane omnoho významnejšou dopravnou osou, v budúcnosti by však mala byť aj dôležitou mestotvornou ulicou. Hoci doteraz sa v jej okolí nachádzali takmer výlučne bývalé výrobné a administratívne areály, postupne tu začínajú pribúdať prvé projekty s bývaním a retailom. V budúcnosti ich bude len viac, keďže aktívni sú tu viacerí developeri – najmä J&T Real Estate, ktoré nedávno získalo veľké pozemky v susedstve križovatky s D1 a pripravuje výstavbu pokračovania Klingerky.

Kľúčovým však bude hypotetický redevelopment Zimného prístavu. Už aj jeho majiteľ, spoločnosť Verejné prístavy, pripúšťa, že by sa mal z nákladného prístavu premeniť na osobný, čo zároveň prinesie využitie plôch, dnes využívaných pre skladovanie a prekládku materiálu. Viacerí veľkí developeri budú mať nepochybne eminentný záujem na tom, aby tieto plochy transformovali a priniesli sem nové bývanie, kancelárie alebo retail. Prístavná bude v takom prípade namiesto okrajovej dopravnej línie rušným bulvárom.

Hlavné mesto by mohlo významnú rolu ulice teoreticky povýšiť výstavbou električkovej trate, keďže Prístavná ostáva jednou z alternatív pri hľadaní spojenia centra mesta s Podunajskými Biskupicami a Vrakuňou. Hoci sa ako výhodnejšie črtá vedenie po Mlynských nivách, záverečné slovo ešte nepadlo. Okolie vyústenia Prístavnej do R7 a Slovnaftskej by bolo následne využité v podobe P+R parkovísk alebo parkovacích domov.

V každom prípade, nenápadná správa má pre Bratislavu a dopravu v nej nemalú dôležitosť. Ide ale aj o zásadnú súčasť prerodu tejto prehliadanej a zanedbávanej časti mesta na potenciálne rozšírenie jeho centra, resp. jeho obývaných vnútorných častí. Najbližšie roky prinesú celej lokalite nový rozvoj a prudkú výstavbu.

 

Sledujte YIM.BA na Instagrame.

Sledujte YIM.BA na YouTube.

Galéria

  • Zdroj: Dopravný podnik Bratislavy

Mapa projektu

Komentáre

Najčítanejšie

Zo Slovenska

Tlačové správy

Instagram

Informácie o projektoch, výstavbe a architektúre v Bratislave | Information about development and architecture in Bratislava, Slovakia

Pozrieť viac

YouTube